Tuesday, February 9, 2010

Dunia Tanpa Azan


Assalamualaikum w.b.t

Sebelum memulakan bicara, ana ingin sentuh sedikit berkenaan Paper/Majalah yang ana baru ketahui.. Selepas tamat kuliah pagi, ana mahu pulang asrama. Sebelum pulang, sempat lagi ana melihat sekumpulan orang berbaju oren sedang mempromosikan sesuatu kepada pelajar2. Terdetik di hati ana untuk turut melihat. Kemudian seorang ukhti mendekati ana, menunjukkan satu akhbar kepada ana.. Menurut beliau, akhbar ini baru sahaja diterbitkan. Tertarik dengan akhbar itu, ana membelinya.

I LUV ISLAM, nama akhbar diberi. Diterbitkan oleh kumpulan karangkraf dengan kerjasama laman web iluvislam yang selalu sahabat2 layari. Antara isi kandungan yang ana gemari ketika membaca akhbar ini ialah on sudut Agama & Sains.

Terfikir sejenak tatkala membaca head title ruangan itu. Apa akan terjadi kepada dunia apabila tiada azan berkumandang. Menurut penulis artikel, Dr Azhar Sarip.. Jika suatu hari nanti tiada azan, dunia bakal tidak keruan. Itu tandanya kiamat.

Azan akan berkumandang 24 jam 7 hari tanpa henti di bumi. Itu salah satu tandanya kekuasaaan Allah s.w.t yang kita x nampak dgn mata kasar. Azan bukan sekadar petanda waktu solat, tetapi lebih dari itu.

Jika bayi baru lahir, kita azan. Jika ke Mekah, sebelum keluar rumah kita azan. Dan Sebelum seseorang dikebumikan, kita mengazankannya sebelum keluar meninggalkan rumah yang diduduki.

Azan itu menjadi pengingat kepada kita bahawa Allah itu Esa dan Hebat. Menurut Dr. Azhar, 90% drpd penduduk dunia dudk dalam tekanan. Apabila azan dilaungkan, gelombang ini menjadi stabil sekaligus menurunkannya ke gelombang theta.

Jika azan tidak berkumandang lagi, nescaya tiada lagi gelombang yang dpt menstabilkn bumi. Astagfirullah, mudah2han kita dijauhkan dari musibah ini. "Ya Allah, kepadaMu aku berserah dan bertakwa.Allah Maha Besar, Allah Maha Besar"

No comments:

Post a Comment