Monday, January 4, 2010

Rahsia jumaat 2009/2010


ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Sememangnya Jumaat adalah hari kebesaran Islam yang digalak kita untuk memperbanyakkan tasbih serta memohon keampunan kpd Allah s.w.t pada mlm jumaat lg. permulaan 2009 jatuh pada khamis bermakna pada mlm jumaat 1 januari, sudah dipanjat doa dan cuti umum, lalu hari ptama bekerja dgn semangat baru adalah 2 jan iaitu Jumaat.

Maulidul rasul pada 9 mac, israk dan mikraj pada 20 julai, nuzul al-quran pada 7 september dan aidilfitri pada 21 september semuanya jatuh pada hari isnin dan semeamgnya baik utk permulaan hari. Awal ramadhan pula pada 22 ogos adalah pada sabtu tetapi pada Jumaat 21 Ogos, solat tarawikh dimulakan utk mlm pertama, sekaligus cuti sekolah.

Menariknya bila Aidiladha dan awal Muharam 1431H jatuh pada 27 nov dan 18 dis jatuh secara kebetulan pada hari Jumaat. Lebih bermakna 1 jan 10 juga pada hari jumaat dan menariknya pula terjadinya kejadian gerhana bulan pada sepertiga malam jumaat itu sendiri yang jarang sekali berlaku. Dan dengan itu solat sunat gerhana juga diadakan untuk mensyukuri dan memuji kebesaran Allah s.w.t. lebih indah lagi, Maulidul Rasul pada 26 feb juga jatuh pada hari Jumaat.

Moga umur kita panjang untuk aidilfitri tahun ini yang InsyaAllah akan jatuh pada 10 sept iaitu Jumaat juga. Moga hari Jumaat yang barakah ini memberi umat Islam ganjaran pahala yang besar dari Allah s.w.t
Original: metroAhad 27 dis 09

No comments:

Post a Comment